صفحه ی اصلی > اخبار و رویدادها > فناوری اطلاعات
فناوری اطلاعات
فضای ذخیره سازی ابری مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
نوشته شده توسط سیدعلی موسوی   
سه شنبه, 09 اسفند 1401 ساعت 11:02

مقدمه

بسیاری از سازمان‌ها و ارگان‌ها می کوشند تا با بکارگیری راهکارهای ذخیره سازی هوشمند اطلاعات و امنیت سایبری از امنیت اطلاعات خود اطمینان حاصل کنند و رضایت از کم و کیف فضای ذخیره‌سازی خود را به بالاترین حد ممکن برسانند. لذا مسئله این خواهد بود که این اطلاعات را در کجا ذخیره می‌کنند؟ زیرا بر روی سرور بودن اطلاعات یا بر روی فضای ابری بودن دیگر تصمیم ساده ای نیست و از اهمیت زیادی برخوردار است. امروزه افراد و شرکت‌های زیادی از فضای ذخیره سازی ابری استفاده می‌کنند و همین امر باعث شده تا فضای ذخیره‌سازی ابری، پتانسیل بالای ذخیره‌سازی خود را نشان دهد و نقطه ضعفی نداشته باشد.

آگاهی از ویژگی‌های مثبت و منفی ذخیره‌سازی ابری به شما کمک می‌کند تا انتظاراتی بیش از حد از این تکنولوژی نداشته و دیدگاه شما را نسبت به آن تغییر دهد؛ همچنین در نهایت می‌تواند مشخص کند که آیا استفاده از فضای ذخیره‌سازی ابری برایتان مناسب است یا خیر؟ در این مقاله از وبلاگ رمیس، مزایا و معایب کلود استوریج (Cloud Storage) یا ذخیره‌سازی ابری را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا به شما برای گرفتن یک تصمیم مهم کمک کنیم.

ذخیره‌سازی ابری با کلود استوریج چیست؟


کسب و کارهای دولتی و خصوصی بزرگ به دنبال راه‌حلی هستند که هم ارزان باشد و هم اجازه دهد که اطلاعاتی زیادی را به صورت دیجیتالی و با ضریب امنیت بالا ذخیره کنند که در این حالت، بهترین انتخاب به نظر فضای ذخیره‌سازی ابری می‌باشد. اما قبل از اینکه تصمیم قاطعانه‌ای برای استفاده از این تکنولوژی گرفته شود، باید از معایبی که دارد نیز اطلاعات کافی به دست آورد تا در ادامه راه مشکلی رخ ندهد. بعد از اینکه شما را به طور کامل با ذخیره‌سازی ابری آشنا کردیم، به مزایا و معایب آن نیز اشاره خواهیم کرد.

ذخیره‌سازی ابری یک سرویس آنلاین و ابری (Cloud) است که با استفاده از آن، اطلاعات شما بر روی یک دستگاه ذخیره‌سازی ثانویه ذخیره شده و در زمان نیاز دوباره اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهد. به جای اینکه اطلاعات شرکت را بر روی کامپیوتر، هارد درایو یا دیگر دستگاه‌های ذخیره‌سازی مانند USB، استوریج های گران قیمت یا هارد اکسترنال ذخیره کنید، این اطلاعات را می‌توان در مکانی که وجود خارجی نداشته، هر روز از آن پشتیبانی (Backup) گرفته می‌شود و مدیریت شده است، ذخیره کنید. اطلاعات ذخیره شده شما، قابل مشاهده توسط دیگر کاربران هستند که فقط می‌توانند از طریق شبکه اینترنت قابل مشاهده باشند.

هنگامی که قابلیت ذخیره‌سازی ابری کامل شد و به ثبات رسید، محبوبیت آن در بین کسب و کارهای کوچک و متوسط افزایش یافت، زیرا با هزینه نسبتاً کم، می‌توانستند بیشترین فضای ممکن را دریافت نمایند. همچنین نگرانی‌ها درباره این تکنولوژی کمتر شده و امنیت آن نیز رو به افزایش بود، اما هنوز هم مشکلات بسیار کوچکی درباره این تکنولوژی وجود دارد که در حال بهبود است. مشکل امنیتی فضای ابری، از طریق احراز هویت چند مرحله‌ای و رمزگذاری اطلاعات تقریباً حل شده است و سیستم نیز قدرتمند شده است.

قیمت‌گذاری خدمات ذخیره‌سازی ابری معمولاً به صورت ماهانه یا با توجه به نیاز مصرفی شرکت می‌باشد. هر گیگ حجمی که مصرفی کنید، مقدار مشخصی به حساب شما ماهانه‌تان افزوده خواهد شد. توجه داشته باشید که اگر از این سرویس به صورت آزاد و بدون اشتراک استفاده کنید، در آخر کار باید هزینه زیادی را محتمل شوید.

مزایا و معایب ذخیره‌سازی ابری

فضای ذخیره‌سازی ابری با توجه به محبوبیتی که در چند سال اخیر به دست آورده و ویژگی‌های خوبی که دارد، باعث شده تا در کسب و کارهای زیادی مورد استفاده قرار بگیرد. با این حال، برخی تکنولوژی‌های جدیدی که همسو با فضای ذخیره‌سازی ابری به بازار آمد، بعد از مدتی از بین رفتند و محو شدند؛ این یعنی باید توجه داشته باشید که شاید کلود استوریج نیز مانند بسیاری از تکنولوژی‌ها، عمر بلندی نداشته باشد و جای خود را به سرویس دیگری بدهد.

فضای ذخیره‌سازی ابری یک ابزار کامل است که می‌تواند، صرف پول و زمان را به حداقل رسانده و فضای ذخیره‌سازی مورد نیزتان را فراهم کند. در ادامه می‌توانید مزایا و معایب ذخیره‌سازی را مشاهده کنید.

مزایای ذخیره‌سازی ابری

دارا بودن قابلیت بازیابی اطلاعات (Disaster Recovery)

در فضای ابری، اطلاعات هم ذخیره می‌شود و هم از آن‌ها پشتیبان‌گیری خواهد شد که این کار بر روی یک دستگاه فیزیکی انجام می‌شود. بنابراین می‌توان گفت احتمال اینکه اطلاعات شما از بین برود بسیار کم خواهد بود؛ حتی اگر سیستم به طور کلی دچار قطعی یا حمله شود. همچنین محل ذخیره‌سازی اطلاعات معمولا به دور از دسترس بوده و در فاصله‌ی بسیار دوری از دفتر کار شما قرار دارد. دور بودن یا نزدیک بودن محل ذخیره‌سازی مهم نیست، بلکه این مهم است که شما برای بازیابی اطلاعات مجبور به پرداخت هیچ هزینه‌ای نیستید.

دسترسی آسان به اطلاعات در هر مکانی

همانطور که می‌دانید در دسترس بودن اطلاعات برای مدیران کسب و کارها از اهمیت زیادی برخوردار است، بنابراین باید این بستر برای آن‌ها فراهم شود تا از دیگر رقبایشان عقب نمانند. فضای ذخیره‌سازی ابری این بستر را فراهم کرده است که مدیران کسب و کارها بتوانند با استفاده از اینترنت، تلفن همراه یا کامپیوتر به اطلاعات خود دسترسی داشته باشند. همچنین می‌توانید مشخص کنید که از چه IPهایی نتوانند به اطلاعاتتان دسترسی داشته باشند و یا چه کسی نتواند وارد حساب شما شود.

علاوه بر مدیران کسب و کارها، دیگر کارمندان که اجازه دسترسی به اطلاعات را داشته باشند نیز قادر به ویرایش و بارگزاری اطلاعات می‌باشند که سرعت در کار را افزایش داده و هزینه‌های جانبی را کاهش می‌دهد. فضای ابری به شما اجازه می‌دهد که در هر مکان و زمان، به اطلاعات مورد نیازتان دسترسی داشته باشید و یکی از دلایل محبوبیت آن در کسب و کارهای کوچک و متوسط، همین امر می‌باشد.

مقرون به صرفه

از جمله دلایلی که موجب می شود تا فضای ذخیره‌سازی ابری تا این حد مقرون به صرفه باشد، می‌توان به کاهش رفت و آمد، آسان‌سازی انتقال اطلاعات، فراهم کردن دسترسی آسان به اطلاعات، تنوع در اشتراکات موجود و سرعت بالای آن اشاره کرد. با خرید یک اشتراک ماهانه، سه ماهه، شش ماهه، نه ماهه و یا یک ساله، قادر هستید که تا حد زیادی در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید. توجه داشته باشید که در اگر حجم با زمان اشتراکی که خریداری کرده‌اید به اتمام برسد، اطلاعات اضافی که ذخیره می‌شود، به صورت آزاد محاسبه خواهد شد و هزینه‌ی زیادی را در بر خواهد داشت.

مقیاس‌پذیر بودن

باید بدانید که شما به همان اندازه پول داده‌اید، از قابلیت‌های کلود استوریج بهره‌مند می‌شوید، نه بیشتر و نه کمتر. اگر کسب و کارتان توسعه‌یافته است و به ذخیره اطلاعات بیشتری نیاز دارید، می‌توانید با ارسال یک درخواست برای بیشتر کردن حجم ذخیره داده با همان اشتراک سابق، در هزینه‌های مالی و زمانی خود صرفه‌جویی کنید. توجه داشته باشید که باید هزینه‌ی حجم دریافتی را بپردازید و فقط هزینه‌ی زمان اشتراک از شما دریافت نمی‌شود. در مقابل نیز، اگر قصد استفاده کمتری از حجم خود را دارید، به طی کردن فرایند قبل، هزینه اضافی به حساب شما برخواهد گشت. یک نوع اشتراک دیگر نیز وجود دارد که هرچه استفاده کنید، همان‌قدر پرداخت می‌کنید.

امنیت بالا

امنیت در ذخیره‌سازی ابری حرف اول را می‌زند، زیرا نه امکان دسترسی خارجی به آن وجود دارد و نه شخصی با داشتن رمز عبور شما می‌تواند وارد حساب شما شود (در صورت فعال کردن احراز هویت چند مرحله‌ای). جدا از این موارد، اطلاعات شما در 2 مکان ذخیره می‌شود که امنیت آن را چندین برابر می‌کند. به طور کلی دسترسی به اطلاعاتتان زمانی امکان‌پذیر می‌شود که فقط شما بخواهید و یا به شخص دیگری اجازه دسترسی بدهید.

پشتیبان‌گیری از اطلاعات به طور خودکار

همانطور که می‌دانید حفظ اطلاعات برای شرکت‌هایی که خدمات ذخیره‌سازی اطلاعات را ارائه می‌دهند، بسیار مهم است، زیرا برندهای بزرگی با آن‌ها کار می‌کنند و در صورت بروز هر مشکل امنیتی یا از دست رفتن اطلاعات، ممکن است همکاری خود را با آنها قطع کنند. بنابراین شرکت‌های میزبان باید بهترین خدمات را ارائه دهند تا مشتریان خود را حفظ کنند. همین امر باعث شد تا تکنولوژی بکاپ‌گیری یا پشتیبانی خودکار به روی کار بیاید تا اطلاعات را علاوه بر اینکه روی فضای ابری ذخیره و نگه می‌دارد، در یک محل ثانویه که وجود خارجی دارد نیز ذخیره می‌کند تا اطمینان خاطر به بالاترین سطح خود برسد.

معایب ذخیره‌سازی ابری

کنترل سخت و ناکامل

از آنجا که اطلاعات ذخیره شده توسط شرکت کنترل می‌شود، در خارج از محل کار و زندگی شما ذخیره شده و توانایی کنترل و تنظیم داده‌ها از شما سلب خواهد شد (مگر با نرم‌افزارهای پیشرفته دورکاری). این موضوع احتمالا برای شرکت‌های بزرگ ناخوشایند خواهد بود، زیرا نیازهای آن‌ها بسیار پیچیده بوده و احتمالا به سطحی از شلوغی شبکه رسیده‌اند که این نوع روش ذخیره‌سازی اطلاعات، دیگر کاربردی برای آن‌ها ندارد. بنابراین شرکت‌های بزرگ باید به فکر سرورهای اختصاصی و تجهیزات پردازشی ویژه برای کسب و کار خود باشند.

سازگاری دشوار

این مشکل معمولاً در ابتدای راه هر شرکتی که به تازگی همکاری خود را با شرکت‌های ذخیره‌سازی ابری شروع کرده‌اند، رخ می‌دهد، زیرا انتقال اطلاعات زیاد به یک فضای ابری کمی دشوار است. این مشکل در فضای ابری باعث شده تا یک نام برای آن بگذارند که قفل فروشنده (Vendor Lock-in) نام دارد. شرکت‌های متوسط رو به بالا و بزرگ که اطلاعات زیادی را دارا هستند، همیشه با انتقال و نگهداری آن‌ها مشکل دارند. باز هم برخی شرکت‌ها دشواری این کار را به جان می‌خرند، زیرا در هزینه‌های آن‌ها صرفه‌جویی می‌شود. اما برخی دیگر، ترجیح می‌دهند که ارائه‌دهنده را تغییر دهند و با پرداخت هزینه بیشتر، سریع‌تر از فضای ابری، اطلاعات را انتقال و ذخیره کنند.

نیاز مبرم به اینترنت و برق

برق و اینترنت دو عنصری هستند که امروزه به یکی از اصلی‌ترین نیازهای مردم تبدیل شده است و همیشه باید فراهم باشد. قطعی یکی از این دو ممکن است که در زندگی بسیاری از افراد اختلال ایحاد شود. به طور مثال، برخی از شرکت‌هایی که از فضای ذخیره‌سازی ابری به عنوان ارائه‌دهنده خود استفاده می‌کنند، با قطعی برق یا قطعی اینترنت، کارشان دچار اختلال شده و ممکن است که سرمایه زیادی را از دست بدهند. بنابراین باید بدانید که معمولاً هیچ ارائه‌دهنده سرویس‌های ابری، گارانتی یا تضمینی را برای کار کردن در زمان قطعی برق و اینترنت به مشتریانش ارائه نمی‌دهد.

به عنوان مثال، در سال 2014 شرکت دراپ‌باکس (Dropbox) که کارش ارائه فضای ذخیره‌سازی ابری بود، به مدت دو روز قطعی را تجربه کرد. این باعث ناراحتی بسیاری از مشتریان این شرکت و بروز مشکلات زیادی برای آنان شده بود.

وجود مشکل در قراردادهای بلندمدت

ممکن است که برخی از ارائه‌دهندگان فضای ذخیره‌سازی ابری، سعی کنند که با شرکت شما یک قرارداد بلندمدت منعقد کنند. این موضوع را باید از دو دید متفاوت مورد بررسی قرار دارد که یکی از آنها، این است که اگر فضای مورد نیاز برای ذخیره‌سازی اطلاعات کاهش یابد، قطعاً شما ضرر می‌کنید. اما اگر فکر می‌کنید که با گذر زمان، حجم کار و اطلاعات شما بیشتر می‌شود، بستن قراردادی با بند فسخ، بسیار خوب خواهد بود.

سخن پایانی

فضای ذخیره‌سازی ابری یک راه آسان و مطمئن برای نگهداری از اطلاعات بوده و به رشد بسیاری از کسب و کارهای متوسط و بزرگ کمک کرده و خواهد کرد. کلود استوریج یا ذخیره‌سازی ابری هنوز به تکامل نرسیده، زیرا هنوز مشکلات چون سرعت انتقال اطلاعات و نحوه انتقال اطلاعات، در آن وجود دارد. اما وقتی که به تکامل برسد، به هیج وجه نمی‌توان بر روی آن قیمت گذاشت و می‌تواند انقلاب بزرگی در بین ارائه‌دهندگان سرویس‌های ذخیره اطلاعات ایجاد کند. اما به طور کلی محبوبیت این روش ذخیره اطلاعات رو به افزایش است و هر روزه، استفاده از آن نیز بیشتر می‌شود.

آخرین بروز رسانی در سه شنبه, 09 اسفند 1401 ساعت 11:14
 
حل معمای یادگیری ماشین مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
نوشته شده توسط سیدعلی موسوی   
سه شنبه, 09 اسفند 1401 ساعت 10:12

مدل‌های زبان بزرگ مانند GPT-3 OpenAI، شبکه‌های عصبی عظیمی هستند که می‌توانند متنی شبیه انسان، از شعر گرفته تا کد برنامه‌نویسی تولید کنند. این مدل‌های یادگیری ماشینی که با استفاده از داده‌های اینترنتی آموزش دیده‌اند، مقدار کمی از متن ورودی را می‌گیرند و سپس متنی را که احتمالاً در آینده خواهد آمد، پیش‌بینی می‌کنند.


اما این همه کاری نیست که این مدل ها می توانند انجام دهند. محققان در حال بررسی یک پدیده عجیب به نام یادگیری درون متنی هستند، که در آن یک مدل زبان بزرگ می آموزد که یک کار را تنها پس از دیدن چند نمونه انجام دهد - علیرغم این واقعیت که برای آن کار آموزش ندیده است. به عنوان مثال، کسی می تواند چندین جمله مثال و احساسات آنها (مثبت یا منفی) را به مدل بدهد، سپس آن را با یک جمله جدید ترغیب کند، و مدل می تواند احساس صحیح را ارائه دهد.

به طور معمول، یک مدل یادگیری ماشینی مانند GPT-3 باید با داده های جدید برای این کار جدید بازآموزی شود. در طول این فرآیند آموزشی، مدل پارامترهای خود را به‌روزرسانی می‌کند، زیرا اطلاعات جدید را برای یادگیری کار پردازش می‌کند. اما با یادگیری درون متنی، پارامترهای مدل به‌روزرسانی نمی‌شوند، بنابراین به نظر می‌رسد که مدل بدون یادگیری چیزی، یک کار جدید را یاد می‌گیرد.

دانشمندان MIT، Google Research و دانشگاه استنفورد در حال تلاش برای کشف این راز هستند. آنها مدل هایی را مطالعه کردند که بسیار شبیه به مدل های زبان بزرگ هستند تا ببینند چگونه می توانند بدون به روز رسانی پارامترها یاد بگیرند.

نتایج نظری محققان نشان می‌دهد که این مدل‌های شبکه عصبی عظیم می‌توانند مدل‌های خطی کوچک‌تر و ساده‌تری را در درون خود داشته باشند. سپس مدل بزرگ می تواند یک الگوریتم یادگیری ساده را برای آموزش این مدل کوچکتر خطی برای تکمیل یک کار جدید، با استفاده از تنها اطلاعات موجود در مدل بزرگتر، پیاده سازی کند. پارامترهای آن ثابت می ماند.

اکین آکیورک، دانشجوی فارغ التحصیل علوم کامپیوتر و نویسنده ارشد مقاله ای که به بررسی این پدیده می پردازد، می گوید که این تحقیق گام مهمی به سوی درک مکانیسم های پشت یادگیری درون زمینه ای است، این تحقیق راه را برای کاوش بیشتر در مورد الگوریتم های یادگیری که این مدل های بزرگ می توانند پیاده سازی کنند، باز می کند. با درک بهتر یادگیری درون زمینه ای، محققان می توانند مدل ها را قادر سازند تا وظایف جدید را بدون نیاز به بازآموزی پرهزینه انجام دهند.

"معمولاً، اگر می‌خواهید این مدل‌ها را دقیق تنظیم کنید، باید داده‌های مربوط به دامنه را جمع‌آوری کنید و مهندسی پیچیده‌ای انجام دهید. اما اکنون می‌توانیم فقط یک ورودی، پنج نمونه را به آن اضافه کنیم، و آن چیزی که می‌خواهیم را انجام می‌دهد. بنابراین، در آکیورک می‌گوید یادگیری زمینه‌ای یک پدیده بسیار هیجان‌انگیز است.

Dale Schuurmans، دانشمند محقق در Google Brain و استاد علوم محاسباتی در دانشگاه آلبرتا، به Akyürek در این مقاله می‌پیوندند. و همچنین نویسندگان ارشد Jacob Andreas، استادیار کنسرسیوم X در بخش مهندسی برق و علوم کامپیوتر MIT و عضو آزمایشگاه علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی MIT (CSAIL). Tengyu Ma، استادیار علوم کامپیوتر و آمار در استنفورد؛ و دنی ژو، دانشمند اصلی و مدیر تحقیقات در Google Brain. این تحقیق در کنفرانس بین‌المللی نمایش‌های یادگیری ارائه خواهد شد.

یک مدل در یک مدل:

آکیورک می‌گوید: در جامعه تحقیقاتی یادگیری ماشینی، بسیاری از دانشمندان به این باور رسیده‌اند که مدل‌های زبان بزرگ می‌توانند به دلیل نحوه آموزش آنها، یادگیری درون متنی را انجام دهند.

به عنوان مثال، GPT-3 صدها میلیارد پارامتر دارد و با خواندن بخش های عظیمی از متن در اینترنت، از مقالات ویکی پدیا گرفته تا پست های ردیت، آموزش داده شده است. بنابراین، وقتی کسی نمونه‌های مدل یک کار جدید را نشان می‌دهد، احتمالاً قبلاً چیزی بسیار مشابه دیده است زیرا مجموعه داده آموزشی آن شامل متنی از میلیاردها وب‌سایت است. به جای یادگیری انجام کارهای جدید، الگوهایی را که در طول آموزش دیده است، تکرار می کند.

آکیورک این فرضیه را مطرح کرد که یادگیرندگان درون زمینه فقط با الگوهای دیده شده قبلی مطابقت ندارند، بلکه در واقع در حال یادگیری انجام وظایف جدید هستند. او و دیگران با دادن اعلان‌هایی به این مدل‌ها با استفاده از داده‌های مصنوعی، که قبلاً نمی‌توانستند آن‌ها را ببینند، آزمایش کرده بودند و دریافتند که مدل‌ها هنوز هم می‌توانند از چند نمونه یاد بگیرند. آکیورک و همکارانش فکر کردند که احتمالاً این مدل‌های شبکه عصبی دارای مدل‌های کوچک‌تر یادگیری ماشینی هستند که مدل‌ها می‌توانند برای تکمیل یک کار جدید آموزش دهند.

او می‌گوید: «این می‌تواند تقریباً همه پدیده‌های یادگیری را که با این مدل‌های بزرگ دیده‌ایم توضیح دهد.

برای آزمایش این فرضیه، محققان از یک مدل شبکه عصبی به نام ترانسفورماتور استفاده کردند که معماری مشابه GPT-3 دارد، اما به طور خاص برای یادگیری درون متنی آموزش دیده بود.

با کاوش در معماری این ترانسفورماتور، آنها از نظر تئوری ثابت کردند که می تواند یک مدل خطی در حالت های پنهان خود بنویسد. یک شبکه عصبی از لایه های زیادی از گره های به هم پیوسته تشکیل شده است که داده ها را پردازش می کنند. حالت های پنهان لایه های بین لایه های ورودی و خروجی هستند.

ارزیابی های ریاضی آنها نشان می دهد که این مدل خطی در جایی در لایه های اولیه ترانسفورماتور نوشته شده است. سپس ترانسفورماتور می تواند مدل خطی را با اجرای الگوریتم های یادگیری ساده به روز کند.

در اصل، مدل یک نسخه کوچکتر از خود را شبیه سازی و آموزش می دهد.

کاوش لایه های پنهان:

محققان این فرضیه را با استفاده از آزمایش‌های کاوشگر مورد بررسی قرار دادند، جایی که آنها در لایه‌های پنهان ترانسفورماتور جستجو کردند تا مقدار مشخصی را بازیابی کنند.

او می‌گوید: "در این مورد، ما سعی کردیم راه‌حل واقعی مدل خطی را بازیابی کنیم و می‌توانیم نشان دهیم که پارامتر در حالت‌های پنهان نوشته شده است. این بدان معناست که مدل خطی در جایی وجود دارد."

با تکیه بر این کار نظری، محققان ممکن است بتوانند یک ترانسفورماتور را قادر به انجام یادگیری درون متنی با افزودن تنها دو لایه به شبکه عصبی کنند. Akyürek هشدار می دهد که هنوز جزئیات فنی زیادی وجود دارد که باید قبل از این که امکان پذیر شود کار شود، اما می تواند به مهندسان کمک کند مدل هایی ایجاد کنند که می توانند کارهای جدید را بدون نیاز به آموزش مجدد با داده های جدید تکمیل کنند.

با حرکت رو به جلو، آکیورک قصد دارد به کاوش در یادگیری درون متنی با توابع پیچیده‌تر از مدل‌های خطی که در این کار مطالعه کرده‌اند، ادامه دهد. آنها همچنین می‌توانند این آزمایش‌ها را روی مدل‌های زبانی بزرگ اعمال کنند تا ببینند آیا رفتارهای آن‌ها نیز با الگوریتم‌های یادگیری ساده توصیف می‌شود یا خیر. علاوه بر این، او می‌خواهد در انواع داده‌های پیش‌آموزشی که می‌توانند یادگیری درون زمینه‌ای را فعال کنند، عمیق‌تر کند.

آکیورک می‌گوید: "با این کار، مردم اکنون می‌توانند تجسم کنند که چگونه این مدل‌ها می‌توانند از نمونه‌ها بیاموزند. بنابراین، امید من این است که دیدگاه برخی افراد را در مورد یادگیری درون زمینه‌ای تغییر دهد." "این مدل ها آنقدرها که مردم فکر می کنند احمق نیستند. آنها فقط این کارها را حفظ نمی کنند. آنها می توانند کارهای جدید را یاد بگیرند و ما نشان داده ایم که چگونه می توان این کار را انجام داد."

آخرین بروز رسانی در سه شنبه, 09 اسفند 1401 ساعت 10:25
 
بازاریابی الکترونیک مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
نوشته شده توسط سیدعلی موسوی   
شنبه, 06 اسفند 1401 ساعت 01:16

بازاریابی الکترونیک عبارتست از به‌کارگیری کانال‌های الکترونیکی ارتباط با مشتریان به منظور نشر پیام‌های بازاریابی.

در همین ارتباط، بازاریابی اینترنتی اصطلاحی است که عموماً بدین معنی است: دستیابی به اهداف شرکت از طریق برآوردن و فراتر رفتن از نیازهای مشتریان به نحوی بهتر از رقبا با استفاده از فناوری‌های دیجیتالی اینترنت .

بازاریابی اینترنتی عبارتست از فرایند ایجاد و حفظ روابط مفید متقابل با مشتریان از طریق فعالیت‌های اینترنتی به منظور تسهیل تبادل ایده‌ها کالاها و خدمات به نحوی که اهداف هر دو طرف را محقق سازد.

این تعریف شامل بخش‌های زیر است: فرایند، ایجاد و حفظ روابط مفید متقابل با مشتریان، استفاده از اینترنت در انجام فعالیت‌های بازاریابی، مبادله، تحقق اهداف طرفین.

همچنین بازاریابی آنلاین به شرکت‌های عضو شبکه‌های لجستیک بازاریابی که حاوی جریانی از اطلاعات کالاها خدمات، تجارب و پرداخت‌ها و اعتبارات می‌باشند اشاره دارد

alt


.

تاریخچه

در سال 1989 اولین مبادلات تجاری از طریق شبکه‌های کامپیوتری صورت گرفت. پنج سال بعد تعداد کامپیوترهایی که به اینترنت پیوستند به‌طور فزاینده‌ای افزایش یافت و این فرصت را برای شرکت‌ها و مشتریان فراهم آورد تا در محیط دیجیتالی تجارت به دنبال کسب ارزش بیشتر باشند. اینترنت اولین محیط دیجیتالی تجارت نبود بلکه در سال 1981 دولت فرانسه پروژه تله تل را اجرا کرد که هدف اصلی آن بهبود خدمات مخابراتی بود که بعدها با توسعه فناوری کاربران اجازه یافتند کالا و خدمات مورد نیاز خودرا به صورت آنلاین خریداری کنند. پس از اینکه وب توسط تیم برنرزلی معرفی گردید و مرورگرهایی توسط مایکروسافت و نت اسکیپ تولید شدند امکان جستجوی سریع‌تر و آسان‌تر در اینترنت برای کاربران فراهم شد و شرکت‌های زیادی به ثبت قلمرو و طراحی و راه اندازی وب‌گاه اقدام نمودند مهندس محمود بشاش و مهندس توماج فریدونی جز فعالترین افرادی هستند که در ایران مبحث بازاریابی الکترونیکی را به صورت علمی مورد تحقیق و بررسی و استفاده در پروژه قرار دادند. توماج فریدونی در کتاب دویست و هشت صفحه‌ایِ پورتال، اعتبار نهان منتشر شده در سال 1385 توسط انتشارات ناقوس ضمن اشاره به بازاریابی الکترونیکی نحوه استفاده عملی از آن را در یک پروژه وب پورتال به جز و دقت شرح داده است.

محمود بشاش در کتاب منتشر شده خود در وب سایت آمازون که به زبان انگلیسی نوشته شده‌ است به‌طور کامل به پایه‌های اصلی ساخت یک پلتفرم برای بازاریابی الکترونیکی پرداخته است. کتاب او جزو اولین کتاب‌های علمی منتشر شده در آمازون توسط متخصصین ایرانی در زمینه بازاریابی الکترونیک می‌باشد.

اهداف

1. فقط حضور در اینترنت

2. استفاده از خدمات شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تجاری آنلاین

3. فروش از طریق سایر سایتها

4. راه‌اندازی سایتهای مخصوص به خود

5. پاسخ به سوالات رایج مشتریان

6. حفظ جایگاه در بازار یا موقعیت رهبری در یک بازار خاص

7. تأکید بر فعالیت در سطح فراملی

8. صرفه‌جویی در زمان و آموزش به مشتریان

9. جذب مشتریان بیشتر به سمت کسب و کار خود

مزایا

راحتی

مشکلات کمتر: مشتریان دیگر مجبور نیستند با فروشندگان سروکله بزنند یا در صف خرید محصول مورد نیاز انتظار بکشند.

هزینه کمتر: استفاده بهینه از بودجه اختصاص داده شده نسبت به سایر روش‌های تبلیغ

امکان کنترل: کنترل و مانیتورینگ مداوم نتایج و بهینه سازی‌های مستمر


بازاریابی الکترونیک

مقاله

بحث

خواندن

ویرایش

نمایش تاریخچه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

بازاریابی الکترونیک عبارتست از به‌کارگیری کانال‌های الکترونیکی ارتباط با مشتریان به منظور نشر پیام‌های بازاریابی .

در همین ارتباط، بازاریابی اینترنتی اصطلاحی است که عموماً بدین معنی است: دستیابی به اهداف شرکت از طریق برآوردن و فراتر رفتن از نیازهای مشتریان به نحوی بهتر از رقبا با استفاده از فناوری‌های دیجیتالی اینترنت. بازاریابی اینترنتی عبارتست از فرایند ایجاد و حفظ روابط مفید متقابل با مشتریان از طریق فعالیت‌های اینترنتی به منظور تسهیل تبادل ایده‌ها کالاها و خدمات به نحوی که اهداف هر دو طرف را محقق سازد. این تعریف شامل بخش‌های زیر است: فرایند، ایجاد و حفظ روابط مفید متقابل با مشتریان، استفاده از اینترنت در انجام فعالیت‌های بازاریابی، مبادله، تحقق اهداف طرفین.

همچنین بازاریابی آنلاین به شرکت‌های عضو شبکه‌های لجستیک بازاریابی که حاوی جریانی از اطلاعات کالاها خدمات، تجارب و پرداخت‌ها و اعتبارات می‌باشند اشاره دارد.

تاریخچه

در سال 1989 اولین مبادلات تجاری از طریق شبکه‌های کامپیوتری صورت گرفت. پنج سال بعد تعداد کامپیوترهایی که به اینترنت پیوستند به‌طور فزاینده‌ای افزایش یافت و این فرصت را برای شرکت‌ها و مشتریان فراهم آورد تا در محیط دیجیتالی تجارت به دنبال کسب ارزش بیشتر باشند. اینترنت اولین محیط دیجیتالی تجارت نبود بلکه در سال 1981 دولت فرانسه پروژه تله تل را اجرا کرد که هدف اصلی آن بهبود خدمات مخابراتی بود که بعدها با توسعه فناوری کاربران اجازه یافتند کالا و خدمات مورد نیاز خودرا به صورت آنلاین خریداری کنند. پس از اینکه وب توسط تیم برنرزلی معرفی گردید و مرورگرهایی توسط مایکروسافت و نت اسکیپ تولید شدند امکان جستجوی سریع‌تر و آسان‌تر در اینترنت برای کاربران فراهم شد و شرکت‌های زیادی به ثبت قلمرو و طراحی و راه اندازی وب‌گاه اقدام نمودند مهندس محمود بشاش و مهندس توماج فریدونی جز فعالترین افرادی هستند که در ایران مبحث بازاریابی الکترونیکی را به صورت علمی مورد تحقیق و بررسی و استفاده در پروژه قرار دادند. توماج فریدونی در کتاب دویست و هشت صفحه‌ایِ پورتال، اعتبار نهان منتشر شده در سال 1385 توسط انتشارات ناقوس ضمن اشاره به بازاریابی الکترونیکی نحوه استفاده عملی از آن را در یک پروژه وب پورتال به جز و دقت شرح داده است.

محمود بشاش در کتاب منتشر شده خود در وب سایت آمازون که به زبان انگلیسی نوشته شده‌ است به‌طور کامل به پایه‌های اصلی ساخت یک پلتفرم برای بازاریابی الکترونیکی پرداخته است. کتاب او جزو اولین کتاب‌های علمی منتشر شده در آمازون توسط متخصصین ایرانی در زمینه بازاریابی الکترونیک می‌باشد.

اهداف

فقط حضور در اینترنت

استفاده از خدمات شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تجاری آنلاین

فروش از طریق سایر سایتها

راه‌اندازی سایتهای مخصوص به خود

پاسخ به سوالات رایج مشتریان

حفظ جایگاه در بازار یا موقعیت رهبری در یک بازار خاص

تأکید بر فعالیت در سطح فراملی

صرفه‌جویی در زمان و آموزش به مشتریان

جذب مشتریان بیشتر به سمت کسب و کار خود

مزایا

راحتی: مشتریان کنند.

مشکلات کمتر: مشتریان دیگر مجبور نیستند با فروشندگان سروکله بزنند یا در صف خرید محصول مورد نیاز انتظار بکشند.

هزینه کمتر: استفاده بهینه از بودجه اختصاص داده شده نسبت به سایر روش‌های تبلیغ

امکان کنترل: کنترل و مانیتورینگ مداوم نتایج و بهینه سازی‌های مستمر

چالشها

ترغیب مشتریان بیشتر

ویژگی‌های روانشناختی و جمعیت شناختی مختلف کاربران

بی نظمی و ازدحام

امنیت

ملاحظات اخلاقی

انواع بازاریابی آنلاین

وبسایت مارکتینگ 

محتوا مارکتینگ

ویدیو مارکتینگ

مارکتینگ شبکه های اجنماعی

ایمیل مارکتینگ

اس ام اس مارکتینگ

alt

برنامه‌ریزی بازاریابی الکترونیک

نقطه شروع برای کسب موفقیت دربازاریابی الکترونیک مانند راهبرد بازاریابی یا کسب و کار خلق یک فرایند راهبردی است که به خوبی تعریف شده باشد تا اهداف بازاریابی را از طریق ارتباطات بازاریابی پیوندداده و روش‌هایی را برای کسب اهداف مورد نظر طراحی کند.

چستون . و چیفی و همکاران پیشنهاد می‌کنند که تدوین راهبرد بازاریابی الکترونیک باید شامل عناصر و عوامل مشابهی با راهبرد بازاریابی سنتی باشد.برای این منظور می‌توان از مدل SOSTAC که توسط پل اسمیت ارائه شده‌است استفاده کرد.این مدل شامل مراحل زیر است:

1.تجزیه و تحلیل موقعیت:در حال حاضر کجا هستیم؟

1.1 تجزیه و تحلیل موقعیت

2.1 تجزیه و تحلیل تقاضا

3.1 تحقیقات کیفی مشتریان

4.1 تجزیه و تحلیل رقبا

5.1 جمع‌آوری اطلاعات مربوط به رقبا (CI)

6.1 تجزیه و تحلیل واسطه ها

7.1 ممیزی داخلی بازاریابی

8.1 اثربخشی کسب و کار

9.1 اثربخشی بازاریابی

2.تعیین اهداف: می‌خواهیم کجا باشیم؟

3.تدوین راهبرد: چگونه می‌خواهیم به وضعیت مطلوب برسیم؟

4.تاکتیک‌ها: با چه وسیله‌ای به وضعیت مطلوب می‌رسیم؟

5.اجرا: چه برنامه‌ای داریم؟

6.کنترل: آیا به اهدافمان دست یافته‌ایم؟

فرایند جامع بازاریابی الکترونیکی

با مطالعه و بررسی فرایندهای جودی استراس و فرایند سه مرحله‌ای بازاریابی کلاسیک، فرایند جامع بازاریابی الکترونیکی توسط دکتر علی کمندی و خانم نازیلا نیاکان در کتاب بازاریابی الکترونیکی به شرح ذیل ارائه شده‌ است:

تدوین استراتژی‌های سازمان،

تدوین استراتژی‌های بازاریابی،

تحلیل محیطی بازاریابی الکترونیکی،

تدوین استراتژی‌های بازاریابی الکترونیکی،

تدوین برنامه بازاریابی،

تعیین آمیخته بازار،

اجرای آمیخته بازار

پایش و اصلاح مداوم برنامه بازاریابی الکترونیکی

آخرین بروز رسانی در شنبه, 06 اسفند 1401 ساعت 01:52
 
RFID و گوشی های دیجیتال مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
نوشته شده توسط سیدعلی موسوی   
شنبه, 06 اسفند 1401 ساعت 00:52

تصور کنید می‌توانید یخچال خود را باز کنید، برنامه‌ای را روی گوشی خود باز کنید و فوراً متوجه شوید که کدام اقلام ظرف چند روز منقضی می‌شوند. این یکی از کاربردهایی است که فناوری جدیدی که توسط مهندسان دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو توسعه یافته است، آن را فعال می کند.

alt

این فناوری ترکیبی از یک تراشه ادغام شده در بسته بندی محصول و به روز رسانی نرم افزاری روی گوشی شما است. این تلفن قادر است اشیاء را بر اساس سیگنال هایی که تراشه از فرکانس های خاص ساطع می کند، در این مورد بلوتوث یا وای فای، شناسایی کند. در یک محیط صنعتی، یک گوشی هوشمند مجهز به به روز رسانی نرم افزار می تواند به عنوان خواننده RFID استفاده شود.

این کار پیشرفت‌هایی را در ارتباط پراکنده پس‌انداز مهار می‌کند، که از سیگنال‌هایی استفاده می‌کند که قبلاً توسط تلفن هوشمند شما تولید شده است و آنها را در قالبی که تلفن شما قابل درک است، دوباره هدایت می‌کند. به طور موثر، این تکنیک از 1000 توان کمتر نسبت به حالت پیشرفته برای تولید سیگنال‌های وای‌فای استفاده می‌کند. این پیشرفت‌ها ارتباط بسیار کم‌مصرفی را بین اجزای اینترنت اشیا و سخت‌افزارهایی مانند فرستنده‌های WiFi یا بلوتوث، برای کاربردهایی مانند حسگرهای روی بدنه امکان‌پذیر کرده است. یا ردیاب دارایی

این تراشه سفارشی که تقریباً به اندازه یک دانه شن است و هزینه ساخت آن تنها چند پنی است، به قدرت کمی نیاز دارد که می‌توان آن را کاملاً با سیگنال‌های LTE تغذیه کرد، تکنیکی به نام برداشت انرژی RF. این تراشه انتقال بلوتوث را به سیگنال‌های وای‌فای تبدیل می‌کند که به نوبه خود می‌تواند توسط یک گوشی هوشمند با آن به‌روزرسانی نرم‌افزاری خاص شناسایی شود.

این تیم کار خود را در کنفرانس بین المللی مدارهای حالت جامد IEEE در سانفرانسیسکو در 20 فوریه 2023 ارائه خواهد کرد.

در حال حاضر، مدولاسیون بک پراکندگی پیشرفته به دو دستگاه خارجی نیاز دارد: یکی برای ارسال و دیگری برای دریافت و خواندن سیگنال ها. این مقاله کنفرانس اولین مدار یکپارچه backscatter را ارائه می‌کند که می‌تواند ارتباط بی‌سیم و عملکرد بدون باتری را از یک دستگاه تلفن همراه فعال کند.

پاتریک مرسیه، یکی از کارمندان ارشد این روزنامه، گفت: «این رویکرد یک روش قوی، کم‌هزینه و مقیاس‌پذیر را برای تأمین انرژی و فعال کردن ارتباطات به شیوه‌ای شبیه RFID، در حالی که از تلفن‌های هوشمند به‌عنوان دستگاه‌هایی استفاده می‌کند که سیگنال‌ها را می‌خوانند و انرژی می‌دهند، امکان‌پذیر می‌کند.» نویسندگان و استاد گروه مهندسی برق و کامپیوتر در دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو.

وعده گسترده‌تر این فناوری، توسعه دستگاه‌هایی است که نیازی به باتری ندارند، زیرا می‌توانند به جای آن، انرژی را از سیگنال‌های LTE دریافت کنند. دینش بهارادیا، استاد دپارتمان مهندسی برق و کامپیوتر UC San Diego و یکی از نویسندگان ارشد مقاله، گفت: این امر به نوبه خود منجر به تولید دستگاه هایی می شود که به طور قابل توجهی ارزان تر هستند و تا چندین دهه عمر بیشتری دارند.

بهارادیا گفت: زباله های الکترونیکی، به ویژه باتری ها، یکی از بزرگترین مشکلاتی است که سیاره زمین پس از تغییرات آب و هوایی با آن مواجه است.

چگونه کار می کند?

alt

محققان با جمع آوری انرژی از سیگنال های گوشی های هوشمند LTE و بافر کردن این نیرو روی یک خازن ذخیره انرژی، به این موفقیت دست یافتند. این به نوبه خود گیرنده‌ای را فعال می‌کند که سیگنال‌های بلوتوث را شناسایی می‌کند، که سپس به سیگنال‌های وای‌فای منعکس‌شده تغییر می‌یابند.

به‌روزرسانی نرم‌افزار به سادگی دنباله‌ای کمی است که سیگنال بلوتوث را به چیزی تبدیل می‌کند که به راحتی می‌تواند به سیگنال WiFi تبدیل شود.

علاوه بر این، بیشتر ارتباطات بی‌سیم با توان پایین‌تر به پروتکل‌های سفارشی نیاز دارند، اما دستگاهی که محققان توسعه دادند به پروتکل‌های ارتباطی رایج متکی است: بلوتوث، وای‌فای و LTE. به این دلیل که گوشی های هوشمند هم به فرستنده بلوتوث و هم به گیرنده وای فای مجهز هستند.

برد این دستگاه یک متر و حدود یک یارد است. افزودن باتری برد تگ را تا ده ها متر افزایش می دهد، اما هزینه ها را نیز افزایش می دهد. این دستگاه که اندازه آن نیم اینچ مربع است، هزینه ساخت آن تنها چند سنت است.

آخرین بروز رسانی در شنبه, 06 اسفند 1401 ساعت 01:16
 
مبانی برنامه نویسی کامپیوتر کوانتومی مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
نوشته شده توسط سیدعلی موسوی   
شنبه, 06 اسفند 1401 ساعت 00:28

برای برنامه نویسان کوانتومی بالقوه که سر خود را در مورد نحوه پرش به بازی با تکثیر رایانه های کوانتومی و در دسترس قرار گرفتن در دسترس عموم می خرند، یک راهنمای مبتدی جدید مقدمه ای کامل برای الگوریتم های کوانتومی و پیاده سازی آنها بر روی سخت افزار موجود ارائه می دهد.

alt

آندری یو. لوخوف، دانشمند آزمایشگاه ملی لوس آلاموس و نویسنده اصلی راهنمای اخیراً منتشر شده در ACM Transactions می گوید: «نوشتن الگوریتم های کوانتومی به طور اساسی با نوشتن برنامه های محاسباتی کلاسیک متفاوت است و نیاز به درک اصول کوانتومی و ریاضیات پشت آن دارد. در محاسبات کوانتومی "راهنمای ما به برنامه نویسان کوانتومی کمک می کند تا در این زمینه شروع به کار کنند، که با رایج شدن رایانه های کوانتومی بیشتر و بیشتر با کیوبیت های بیشتر و بیشتر، رشد خواهد کرد."

در بخش‌های مختصر و مستقل، این راهنما 20 الگوریتم کوانتومی را بررسی می‌کند - از جمله الگوریتم‌های کوانتومی معروف و پایه، مانند الگوریتم گروور برای جستجوی پایگاه داده و خیلی چیزهای دیگر، و الگوریتم Shor برای فاکتورگیری اعداد صحیح. راهنما با برقراری ارتباط در دنیای واقعی، برنامه نویسان را در پیاده سازی الگوریتم ها بر روی کامپیوتر کوانتومی IBMQX4 IBM 5 کیوبیتی در دسترس عموم و سایرین راهنمایی می کند. در هر مورد، نویسندگان نتایج پیاده‌سازی را مورد بحث قرار می‌دهند و تفاوت‌های بین شبیه‌ساز و اجرای سخت‌افزار واقعی را توضیح می‌دهند.

گفت: «این مقاله نتیجه یک تلاش سریع توسط مؤسسه علوم و فناوری اطلاعات در لوس آلاموس بود، که در آن حدود 20 نفر از کارکنان آزمایشگاه برای یادگیری و پیاده‌سازی یک الگوریتم کوانتومی استاندارد بر روی سیستم کوانتومی IBM Q خود انتخاب کردند.» Stephan Eidenbenz، دانشمند ارشد محاسبات کوانتومی در لوس آلاموس، یکی از نویسندگان مقاله و مدیر ISTI هنگام شروع کار بر روی آن.

Eidenbenz گفت، هدف این بود که نیروی کار Los Alamos را برای عصر کوانتومی با هدایت کارکنانی که تجربه کمی در محاسبات کوانتومی داشتند یا اصلاً تجربه نداشتند، در تمام مسیر پیاده‌سازی یک الگوریتم کوانتومی بر روی یک کامپیوتر کوانتومی واقعی، آماده کنیم.

Eidenbenz گفت، این اعضای کارکنان، علاوه بر چند دانش‌آموز و متخصصان کوانتومی تثبیت‌شده، فهرست طولانی نویسنده این مقاله مروری «منبع جمعیت» را تشکیل می‌دهند که قبلاً به شدت مورد استناد قرار گرفته است.

بخش اول راهنما اصول برنامه نویسی کامپیوتر کوانتومی، توضیح کیوبیت ها و سیستم های کیوبیت، مفاهیم بنیادی کوانتومی برهم نهی و درهم تنیدگی و اندازه گیری های کوانتومی را قبل از پرداختن به مواد عمیق تر تبدیلات واحد و دروازه ها، مدارهای کوانتومی و الگوریتم های کوانتومی پوشش می دهد.

بخش کامپیوتر کوانتومی IBM مجموعه ای از گیت های موجود برای الگوریتم ها، گیت های فیزیکی واقعی پیاده سازی شده، نحوه اتصال کیوبیت ها و منابع نویز یا خطاها را پوشش می دهد.

بخش دیگری به انواع مختلف الگوریتم های کوانتومی می پردازد. از آنجا، راهنما به 20 الگوریتم انتخاب شده، با تعریف مسئله، شرح و مراحل برای پیاده سازی هر یک در IBM یا، در موارد معدودی، رایانه های دیگر، می پردازد.

ارجاعات گسترده در انتهای راهنما به خوانندگان علاقه مند کمک می کند تا در کاوش های خود در مورد الگوریتم های کوانتومی عمیق تر شوند.







آخرین بروز رسانی در شنبه, 06 اسفند 1401 ساعت 00:46
 
<< شروع < قبلی 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 بعدی > انتها >>

صفحه 1 از 33

اخبار و رویدادها

با ما باشید.

در باره ما

در باره ما

آخرین نظرات

آخرین نظرات

آدرس

آدرس